Fudbalske trenere mlađih kategorija treba smatrati važnom karikom u vaspitanju i obrazovanju dece i omladine, a ne samo ljudima koji se bave njihovim fizičkim performansama i usmeravaju ih ka vrhunskim rezultatima – jedan je od centralnih zaključaka do kojih se došlo nakon intenzivnih diskusija i dinamičnih radionica na regionalnom treningu i umrežavanju u okviru projekta „Životni šampioni“.

Cilj obuke bio je da se treneri mlađih kategorija, kao centralne figure svih daljih projektnih aktivnosti, uključe, međusobno upoznaju, povežu i osnaže novim znanjima i veštinama, delujući kao najbolji mogući ambasadori koncepta „Životnih šampiona“, pedagozi i edukatori za brojne generacije čiji su prvi i centralni uzori.

30 predstavnika „RFK Grafičar“ iz Beograda, „HNK Gorica“ iz Velike Gorice, „FK Željezničar“ iz Sarajeva, „FK Sloga“ iz Doboja, Akademije Pandev iz Strumice, „ŽFK Borec“ iz Velesa i DEKI5 kampa iz Beograda imalo je priliku da razmeni znanja, iskustava, ali i primere dobre prakse u radu sa decom i mladima, pre svega fokusirajući se na vaspitno-pedagošku ulogu sporta u stvaranju vrhunskih ljudi, a tek potom vrhunskih sportista.

Jedan od najzanimljivijih segmenata obuke za same trenere bio je „World caffe“. Tokom istog, učesnici su imali priliku za umrežavanje i razmenu iskustava iz prve ruke.

U okviru ovog segmenta učesnici su bili podeljeni u pet grupa, a svaku grupu je vodio po jedan trener. Svaki trener je predstavio inovativan pristup radu u svom klubu. U svakoj grupi su predstavljene različite teme, na primer: u grupi 1, trener je predstavio specifičan način organizovanja treninga, pokazujući kako njegov metod dovodi do poboljšanja performansi igrača. Fokus druge grupe bio je na društveno odgovornom radu kluba. Trener je izneo primere kako je klub aktivno učestvovao u životu lokalne zajednice kroz različite inicijative i projekte. Trener treće grupe se fokusirao na rad sa ženskim selekcijama. On je predstavio strategije i metode za rešavanje izazova i prilika specifičnih za ženske fudbalske timove, itd.

Tokom segmenta „World caffe“ treneri su razmenjivali iskustva, delili uspehe, izazove i lekcije naučene tokom rada u svojim klubovima. Ova interaktivna sesija je omogućila učesnicima da se upoznaju sa različitim pristupima i idejama, što je doprinelo njihovom profesionalnom razvoju i stvaranju mreže podrške među kolegama.

Okupljeni treneri su se upoznali i sa zaključcima istraživanja o ulozi i položaju trenera danas, koje je u prethodnom periodu sproveo istraživački tim, a zatim su razgovarali o različitim elementima modula za intenzivnije uvođenje formalnog i neformalnog obrazovanja u redovne sportske aktivnosti.

Analiza trenerskih metoda, pristupa u radu sa igračima, kao i mišljenja roditelja dala je uvid u aktuelnu praksu, izazove i mogućnosti u okviru fudbalskih klubova. Na osnovu ovih nalaza, stručni tim je formulisao preporuke za dalji rad i unapređenje prakse, uglavnom u vezi sa obrazovno-pedagoškim radom trenera.

Naglašeno je da su preporuke bile usmerene na različite aspekte treniranja, uključujući pedagoške metode, pristupe motivaciji igrača, rad sa roditeljima i jačanje društveno odgovorne prakse unutar klubova.


U razgovoru o novorazvijenom modelu rada, tokom sesije koju je vodila sportski psiholog Emira Mešanović, prisutni treneri su u više navrata imali priliku da iskoriste stečena znanja i informacije, uključujući i interaktivnu radionicu „Deca u fudbalu – prava, etika i dobrobiti, standardi UNICEF-a i UEFA u okviru koncepta Životni šampioni”. Cilj radionice bio je podizanje svesti o pravima deteta, etici rada sa decom u sportu i značaju njihovog blagostanja, u skladu sa standardima UNICEF i UEFA. Radionica je obuhvatila praktične savete, diskusiju i aktivnosti u cilju što bolje pripreme trenera za rad sa decom u sportskom okruženju, doprinoseći ostvarivanju ciljeva projekta.

Razgovaralo se o razlikama između etike, integriteta i fer pleja, sa ciljem da se produbi razumevanje ovih pojmova među trenerima. Treneri su takođe dobili materijale sa osnovnim principima UEFA, koji su istaknuti i u svim materijalima koje je izradila ekspertska grupa.


Dodatno, treneri su se bavili razmatranjem i analizom različitih scenarija, što je omogućilo aktivno rešavanje etičkih dilema u kontekstu sportskog ambijenta. Kroz ovaj interaktivni format, treneri su imali priliku da razmene mišljenja, steknu nove uvide i razviju praktične veštine za upravljanje etičkim izazovima.

Na kraju radionice, treneri su popunili upitnik o praksama vezanim za dobrobit dece. Ovi podaci će se koristiti za dalje unapređenje projekta „Životni šampioni“ i radionica u budućnosti.
Statistika, radionice, interaktivni razgovori i edukativne igre razrađene tokom treninga – deo su integralnog dokumenta/modula koji je pripremila ekspertska grupa za dalju upotrebu od strane fudbalskih trenera u cilju unapređenja sopstvenog delovanja kao edukatora i pedagoga u životu mladih sportista.